söndag, februari 19, 2006

Hade jag haft en rubrik, hade det stått "Vad är mest uttröttande, virus eller lejon 1 ?"

När det gäller virus, tror jag att min kropp försöker tala om något för mig, med tanke på att jag alltid blir sjuk. Tror nog att jag behöver ändra på en del saker, sluta röka, äta mer frukt, motion och lite annat smått o gott....

Veckan som gått har inte varit sådär jättekul... Barnen har haft sportlov, fast de som har fritids/dagis har bara haft ledigt en dag. Lejon 1 som inte har ngt av delarna har ägnat sin vecka åt att försöka göra mig hysterisk... Känns det som i allafall. Tror jag skrivit om det tidigare, att vi bytt skola/dagis för att det skulle bli bättre. Och delvis, har det blivit så, vad jag inte hade med i beräkningen var att det var väldigt många familjer med extremt bra ekonomi. Låt mig nu med engång säga att jag har ingenting emot att man tjänar mycket pengar, det är bra när man får "payoff", för bra jobb!

Däremot uppstår det vissa problem, när man som vi, inte är på den nivån (ännu... :-))
Vi är ju en stor familj på 6 pers och det kostar onekligen en del, för att inte säga en hel del, för att ha råd att åka på semester. I år var det ett sånt år, då det inte var möjligt. Barn frågar ju naturligtvis varför vi inte är i Sälen eller Thailand... Flertalet accepterar att OK, vi har inte råd.

Jag påminner samtidigt om att de lämnas så sent som möjligt och hämtas så tidigt som det går. Det är många som börjar tidigt och är sent kvar, eller får klara sig själva hemma till det är rätt sent- jobbar man mycket tjänar man såklart mer pengar och kan ha råd att alltid semestra oftare utomlands, men vi har valt att tjäna mindre och träffas mer.

Lejon 1 har varit "anti" hela veckan. Oavsett vad som föreslagits, ring kompisar, åka o låna nya böcker, gå ut, åka skridskor-nix!! Helst vill han lulla runt i morgonrock, spela tv-spel, datorspel eller kolla på tv.... Och ja, visst är jag 100 år i hans ögon, men herregud, i hans ålder ville jag bara vara ute och göra nåt med kompisar! I sättet är vi naturligtvis väldigt lika, annars skulle vi aldrig hamna i dessa totala konflikter, som vi gör.

Men jag blir så trött på hans totala "inte".... Inte fixa på rummet, inte hjälpa till, inte vara glad utan sur och så missnöjd. Igår hade jag fått nog, inte frisk och allmänt trött på hans förmåga att sabotera. Väduren hade gjort god mat och vi skulle kolla på melodifestivalen efter middagen. Övriga barn tycker det är kul med musik, så de dansade och sjöng och hade kul! Han var bara sur, otrevliga kommentarer om allt, från tvprogram, till fel snacks o godis...

Till slut hade jag fått nog, han fick välja, vara mer trevlig eller gå till sitt rum. Naturligtvis blev det rummet- då började han gråta och menade att vi inte tyckte om honom och hela paketet...
Jag älskar alla mina barn och blir helt förtvivlad om han verkligen tror att det är så- MEN frågan är "kör" han med mig?? Eller är han olycklig? Jag vet faktiskt inte! Vi har haft samma visa hela dagen idag, så jag är utmattad..! Har läst en bok om curling föräldrar idag och insett att vi ställer alldeles för lite krav på våra ungar- jag måste hitta ett annat sätt- men hur jag ska behandla lejon 1, är fortfarande en gåta för mig.......

3 Comments:

Blogger Malin said...

Frågorna är många när det gäller barnen men svaren är få....
Bara att försöka hitta nya vägar...

Nu lät jag klok va!!!!

8:09 em  
Anonymous Anonym said...

Lejon 1 Hur gammal är han? Vår yngsta är sur för tiden. blir 8 år till maj.. Det är jobbigt..Pappan har varit ARG många gånger. jag sa att han skulle försöka "dämpa" sig lite. Det var samma sak förra året men med tjejen nr 2. Sen är det jobbigt för ungarna när de andra ungar har rika föräldrar.

11:00 em  
Blogger Bambi said...

Malin: Ja! Fast ibland känns det som vägarna tar slut....

Anne-Maj: 11,5 och nu har det varit en låååång tid. Ja, blir lite svårt iom att man gärna vill ge mycket, men inte alltid kan- sedan kan jag också ifrågasätta om jag tycker det är rätt....

8:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Home