söndag, februari 24, 2008

Om att må mindre bra

Jag fick mig en rejäl tankeställare igår. Jag har såväl en fysisk kronisk sjukdom, som en rejäl depp, som gör att jag medicinerar för båda- och tycker jävligt synd om mig själv emellan varven! Haha, slänger mig i väggen!!

Var med ett barn + mig själv till optikern. Sonen skulle ta syntest, lite knepigt med synen, det här gäller "lejon 2" med ep- så nytt test var nödvändigt och nya brillor för mig, helt klart nödvändigt.

Stor affär, massor med speglar och glasögon såklart... Hade just parkerat oss, när en kille mer eller mindre ramlade in. Och där kan vi tala om "mår inte bra" Han var kanske 30-45, totalt ovårdad och så jäkla ledsen!

Och vem skulle inte vara det med tanke på, att han mådde så apdåligt! Eftersom han pratade högt och tydligt var det ingen som missade det. Han hade sår på halsen, otvättad och var helt förvirrad.

Han hade satanister som jagade honom, han var så rädd och så vilsen. Normalt sätt får jag säga, att jag är en otroligt, orolig människa, jag blir rädd för så lite, varför? Ja, kanske för att jag har så många barn och så få släktningar- eller nåt annat, feg kanske?- alternativen finns!! Men...det som hände där, gissa...alla låtsades som ingenting! Men snälla, han grät!!

Det var vår tur, alla såg honom, alla undvek honom inklusive mig själv, hade "lejon 2" bakom min rygg. Men jag kunde inte skita i det! Har inte kunskapen att hjälpa, men..när det var vår tur, ngr min senare, sa jag till optikern att den här killen mår inte bra!

Och här pekade jag med hela handen, utan att göra det fysiskt. Jag såg ju att optikern observerat honom på väg till oss, men valde att inte se.. Eftersom jag var betalande kund och påpekade, var han så illa tvungen att göra nåt.

Killen fick hjälp?? ur affären, allt återgick till standard, alla pustade ut, lättade som faan, inget hände där med kunder, men sedan?? Med honom?? Eller utanför, eller några timmar senare??

Fy faan, för att vara så psykiskt sjuk och inte ha nånstans att ta vägen! In i en glasögon affär, där det är speglar överallt och inte kunna gömma sig, vila sig, få lugn... Ingen som älskar och tar hand om.... Och de som har monterat ner psykvården, gå för faan ut och titta! En massa sjuka människor som mår så dåligt och inte har nånstans att ta vägen!! Eller bor Ni bakom murar??

2 Comments:

Blogger Vonkis said...

Egentligen (eller stavas det igentligen?) är det väldigt sorgligt att klimatet mellanoss människor har blivit så dåligt att vi inte vågar gå fram till någon som så uppenbart inte mår bra. Jag hade inte heller vågat gå fram så det är verklgien inte meant som någonkritik mot dig, bara en stilla iaktagelse. Hoppas att den där mannen (och andra som är i liknande situationer) får den hjälp han behöver. Det ska inte behöva gå så långt så att människor måste skada varandra innan de får hjälp.

7:11 em  
Blogger Bambi said...

Vonkis, det beror nog inte bara på klimat tror jag, utan på att det finns en massa som faktiskt mår så rysligt dåligt, så de är farliga båda för sig själva och andra.

Och där anklagar jag beslutsfattar, som sitter så tryggt i sina nästen, utan att alls förstå hur illa man kan må. Och vad som händer om någon inte övervakar att man faktiskt tar sin medicin t ex.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, för det berör mig. Alla är inte friska, alla har inte anhöriga som kan hjälpa till och din sista mening håller jag verkligen med om!

Och hur många fall har vi inte sett, där det just brustit..

10:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home