måndag, februari 20, 2006

Dubbelsidig natur jag? Inte alls!!

På vår övervåning finns en takkupa, det måste finnas en form av "glapp" där! En duvfamilj har flyttat in på något sätt och de har värre vanor än bebisfamiljer.... Har tappat antalet på ggr som de väckt mig (på nåt konsigt sätt är de just bakom mitt huvud, känns det som)

Till saken hör att jag har fågelfobi! På långt håll borta från mig, kan de vara hur fina som helst men inte i min närhet, tack! För att tala om de skadade eller ännu värre....

Naturligtvis ramlar en mellanstor duvbebis ner från taket! Först har jag förbannat de här jäkla fåglarna och de ska bara bort, därför har det inte varit fågelmat till övriga fåglar i vinter- i hopp om att de ska flytta!! Men så ramlar den här ner! Och jäkla föräldrar, de bara drar!!

Jaja, Väduren hittade bebisen under soptunnan som står placerad vid gatan och genast börjar jag så klart tycka så synd om den! Efter en stunds "tänk" kommer vi fram till att vi måste ju ge den mat, barna är naturligtvis oerhört engagerade i det här och vill ha rapporter var 10 min ungeför. Glädjen blir stor, när den verkar pigga på sig och till och med en förälder som dyker upp med mat!!

Men den hopplösa bebisen, fattar inte gatans faror!! Nu har vi under flera dagar sett den springa/hoppa rakt ut i gatan- hållt för både pannan och ögonen men det har gått bra! Flämt!
Idag på morgonen, meddelade Väduren när han kört barnen till skolan att den börjat flyga lite!
Hurra!! Nu ska det nog fixa sig! Jag skulle jobba på em, Väduren på fm iom sjukt barn.

Säger hejdå och pappa ska iväg, kommer in igen och jag som just varit ute o rökt, undrar vad han glömt denna ggn iom att han är lika tankspridd som jag... Men nej, det var inte det, utan en död duvbebis på gatan, påkörd av en bil.... Och jag som trodde han/hon skulle klara sig- även om jag inte gillar fåglar.... Tackar gud eller vem som helst, att det inte var jag som hittade den...
Barna ledsna och jag undrar om mamman/pappan letar efter den lilla stackaren....
Blödig, nej naturligtvis inte!

10 Comments:

Blogger Malin said...

Vilket tråkigt slut det blev men det är väl naturens gång..
Härlig berättelse!!

Min mamma är så rädd för fåglar att hon inte kan stoppa en kyckling i ugnen ens..

Det kallar jag FOBI!!!

5:53 em  
Blogger Mildamakter said...

Jag är nästan som Malins mamma, så jag hade då aldrig klarat av att ta hand om en fågel, men å andra sidan är jag en stor djurvän, så jag hade nog sett till att nån annan hade tagit hand om den :o)

9:04 em  
Blogger Bambi said...

Malin: Jag flyttade hemifrån när jag var 15, tror jag var 18 innan jag vågade steka en kyckling i ugnen-

och då fick jag ta 2 glas vin innan- för att våga plocka ut "påsen" på insidan av fågeln...

Milda: Ja, det är just mitt problem, är djurvän men fåglar fixar jag inte... Annars har vi igelkottar och ursöta ekorrar!
Innan vi fick Jazz, var de så lugna så de åt ur handen på mig dvs både igelkottar o ekorrar-
*me love*

9:19 em  
Blogger Batbut said...

Då skulle Du varit med syrran när hon hittade 2 ugglor i sovrummet på landet. Hon är inte heller stormförtjust i fåglar...*S*

10:01 em  
Blogger Batbut said...

Då skulle Du varit med syrran när hon hittade 2 ugglor i sovrummet på landet. Hon är inte heller stormförtjust i fåglar...*S*

10:01 em  
Blogger Bambi said...

Batbut: ryyyser!!! Då skulle jag ha lämnat stället snabbt som ögat!

8:40 fm  
Blogger Monica med yffen said...

Stackars duvbebis. Jag som blir gråtfärdig över fåglar som flyger in i altanfönstren och dör, skulle ha gråtit värre än barnen...

9:47 em  
Blogger Bambi said...

Ja, och jag som är så rädd för fåglar... Men inte kunne jag låta bebisen ligga där utan mat!

Och så blir den överkörd! Och jäklar, och nu ursäktar jag inte språket!! Hur kan man bara köra vidare och lämna den döda bebisen hos oss?!! Var ju bara tur att det var maken som hittade den, tänk om barna... :-(

10:21 em  
Anonymous Anonym said...

Oj oj vilken berättelse. Man blir ledsen för överkörda djur, igelkottar till t.ex. Men måste fråga om du pingar+ Eller orkar du inte:-)

10:21 em  
Blogger Bambi said...

Anne-Maj: Fixar inte döda djur!
Jo, men jag brukar pinga? Funkar inte det hellre?

9:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home