onsdag, oktober 18, 2006

Utvecklingssamtal

var vi på igår, både för Lejon 2 och Vattuflickan. Lejon2 går framåt, men har mycket kvar ännu. Men att det rör sig i rätt riktning är huvudsaken. Och den lilla gumman, började gråta så fort hon fick se mig....Nya dumheter i skolan, trots att personalen pratat med de inblandade.

Mycket av utvecklingssamtalet handlade för hennes del om det här. Hon behöver bygga upp sitt självförtroende och våga säga till. Gå ifrån när det bara blir trams och leta upp nya kompisar. De här två andra är det nog bättre att undvika, men själv säger hon att nu har hon inga kompisar längre. På morgonen var det gråt när hon skulle åka till skolan. Fy, så här ska vi inte ha det! Har pratat med den ena tjejens mamma och hon lovade prata med sin dotter för hon insåg att det var viktigt. Men vad hände med min glada pigga dotter och hur länge har det egentligen pågått? Och hur har jag kunnat missa det innan? Visst har hon varit på ett jävligt humör hemma, men inbillade mig att det hörde utvecklingen till.

Sanningen är väl snarare, att här vågar hon ta ut all sin ledsenhet och otrygghet. Nej, hon måste bli tuffare och kunna sätta gränser och inte ta till sig hot om uteslutning ur gemenskapen. För vad är det för sorts gemenskap?

8 Comments:

Blogger Mildamakter said...

Det är inte lätt att vara människa, fy 17 för att vara i hennes kläder och inte veta och känna vad man ska göra...och inte är det lätt att vara i dina kläder heller...*kram till er båda*

8:47 em  
Blogger Bambi said...

Milda: Tack! Det är jättesvårt att veta bästa sättet....

8:55 em  
Blogger Monica med yffen said...

Jag känner igen det där; att skolan tycker att de ska skaffa sig mer skinn på näsan och våga säga ifrån. Men det är inte så lätt och kompisar är viktiga.

För vår del löste det sig naturligt vid byte av årskurs. Hoppas det ordnar sig för er också.
Mycket snart!

11:51 em  
Blogger Bambi said...

Monica: Tack, jag hoppas verkligen det. Är så lätt att knäcka någon liten själs självförtroende.

8:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmm.. inte riiktigt samma läge men.. hade ett flertal diskussioner med min äldste sons första fröken. Flytt till trakt där vi ingen kände.. M liten o svag o feg - innan han kunde känna sig trygg. Fast han tyckte det var skitkul att börja ny skola hade han ont i magen varje djävla morgon och jag pratade med kär.. fröken... Hon sa - ALLA kommande gånger oxå - bara att han VAR TVUNGEN att tuffa till sig...

ALDRIG accepterade jag det - att HAN.. för att han inte var "tuff nog".. skulle ändra hela sin lilla person... Och hon menade INTE att han skulle lära sig säga ifrån eller undvika utan enligt henne skulle han förändra sin personlighet FÖR ATT PASSA IN...

Noway never över min döda kropp... Undrade om hon sagt samma om det gällt en tjej och.. det skulle hon... Sa hon... I doubt.. kan jag säga.....

Prästfru och "älska din nästa".. tjena mittbena.....

Återigen som så många gånger; JAG fick "leda" honom och till slut.. var det OK... I den skolan.. de åren...

Behöver jag säga att hon inte tyckte om mig för fem öre åren i fortsättningen.. :-)))

Idag har han samma personlighet men nu väl dold bakom en stor tuff mask.....


/Puss.. ya know who.....

8:25 fm  
Blogger Bambi said...

Die P: Välkommen skatt! Ja, det är hemskt att försöka påtvinga ett litet hjärta en helt annan personlighet, för att passa in.

För innerst inne är man ju samma, även om man med åren kan lägga på en annan fasad, vid behov.....

Visst behöver "gumman" mer skinn på näsan, men det kanske finns andra som behöver lugnas ner lite också....Det borde väl ingå i samma utredning.

Jag får i allafall ont i både hjärta och själ, när jag flera ggr i veckan hämtar en tjej som börjar gråta det första hon gör.
Puss på dig med!

9:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Varför inte hota med Skolverket? Brukar vara väldans effektivt. En bekant till mej gjorde det på skolan hennes dotter gick, och det tog verkligen skruv.

12:14 em  
Blogger Bambi said...

Maggisen: Har du helt rätt i...har ju även en annan grej på g...

11:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Home