tisdag, augusti 07, 2007

Men vad gör jag för fel?

"Lejon 1"- 13 år på fredag och jag brakar ihop hela tiden och jag mår så dåligt på det. Igår sa han, "du är inte bra. Ingen bra förebild, för du favoriserar de andra"...Jättekul..*not* Och det stämmer inte!!

Jag växlar emellan pedagogisk (tror jag) till arg när det är helt kört, men jag når inte fram.

Ok, han är def i tonåren! Ny röst, hår på benen och jätteblyg! Gud nåde den som råkar komma in i hans sovrum när han inte är i full klädesmundering! Ja, nu är jag ju inte kille och Väduren är så naturlig och har tydligen alltid varit, så där hittar jag inget hellre- för nu vet jag inte hur jag ska vara.

Allt jag gör är fel och sarkasmerna flyger i luften. Lägger ner tokmycket tid på varför man ska tvätta sig, kamma hår, borsta tänder, städa rummet osv. Men hallå, det är ju basic??!! Och som vi alltid haft, dessutom vill jag faktiskt ha lite hjälp här!

Rätt orealiskt att man inte ska göra ett smack när man är i hans ålder ( ja, hans syskon oxå men de säger inte emot så mycket utan hjälper till - iallafall efter andra ggn jag säger till)

Han vill inte hitta på något, om inte en kompis ringer honom-vill inte följa med att bada eller oavsett vad man/jag erbjuder.

Det som är intressant är dator (ej i användning sedan ngr dagar, då han inte lägger ut sin smutstvätt där den ska vara utan draperar golvet+ godispapper efter lördagen på golvet osv) eller tv....

När barna var små läste jag nog det mesta som fanns, för jag ville verkligen ha råd och tips hur man blir en bra förälder och ville inte göra om de misstagen, som jag tycker mina har gjort. Nu försöker jag igen, frågar kompisar (som inte haft ngr problem...) hittar inga bra böcker, hittar inte hur jag ska göra...

Fan också, ska han också behöva gå i terapi för att han anser att hans föräldrar eller i allafall mamma (som ju ställer mest krav, eftersom jag jobbar hemifrån) inte fattar nåt?

Jaja, nåt lär ju grabben bli eftersom han kan argumentera ihjäl mig- är inte så kass på det annars....Men för relation är det mindre bra! Väduren tycker "lägg av"- jag håller inte med....

De ggr jag har testat det, är det dator tills man tuppar av, ingen tandborstning osv....


Ska jag verkligen säga att det är rätt, små barn, små bekymmer osv....??

Sign " Lost"

4 Comments:

Blogger Maggisen said...

Men söta rara älskade Bambi, du gör INGET fel. Han är i puberteten, och det blir så här då hos många ungdomar och det är FULLSTÄNDIGT NORMALT! Det tar några år och sen är han en go och trevlig ung man igen. Sluta omgående ha kravet på dej själv att du alltid ska göra rätt, det är omöjligt och skapar bara ännu mer problem. Jag håller faktiskt med Väduren, lägg ner! Argumentera inte, ge klara besked om vad som ska göras och vad konsekvensen blir om det inte blir gjort och diskutera inte frågan sen. Försöker Lejon1 göra det så gå därifrån. Det är det enda som testar, allt annat är bara normalt manipulerande från en pubertetsunge.

10:45 fm  
Blogger Bambi said...

Hoppas du har rätt, Maggisen. Är rädd för att han inte borstar tänder, tvättar sig på några år bara...Men det här gör ingen av oss lyckligare, att ständigt vara i krig. Mitt problem är nog delvis att jag överförklarar, han vet ju egentligen.

10:19 fm  
Blogger Maggisen said...

Sluta förklara då ;) Ge klara direktiv men ge honom aldrig chansen att börja argumentera. Och, ge alltid besked om konsekvenserna. T ex: "Gå och duscha nu, annars blir det ingen dator/tv idag/denna vecka/denna månad". Gå sen och gör nåt annat och börjar han tjafsa så låt bli att svara.

11:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Kära Maggisen, har provat ditt recept idag och ....ja, det funkade! *me luuve you*

Ont i hjärtat gjorde det när han sa att du vänder ryggen åt mig när jag ska prata, men fan o hans mormor han backade tillbaka och blev "normal" igen..

Tack, snälla du!
/Bambi

9:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home