tisdag, april 18, 2006

Rubrik i Göteborgs-Posten idag

"Skärpt säkerhet inför valet i höst" Längre ner "men partierna är oroliga för att mentalt störda personer ska ställa till med något allvarligt"

Ja, det drar ihop sig till val och politikerna skall ju ut och beblanda sig med folket!!! Ja, jiises hur var det med psykvården, som totalt klappade ihop....Där en massa människor, som behöver hjälp inte får det, för det finns ju inga resurser????

Nu är det inte så att jag inte inser, att vissa står mer i skottgluggen än andra, MEN jag tror det är många i sitt dagliga liv, som tycker det är ytterst obehagligt att råka ut för en sjuk människa, även om man inte är politiker....Och då finns ingen direkt säkerhet att skärpa till.

När jag definitivt bestämde mig för att flytta från GBGs innerstad, var när jag träffade en man endast iförd yxa på axel en kall vintermorgon...Kan säga att jag var också lite orolig för att han var sjuk och skulle ställa till med något allvarligt....

Min förvåning är stor, att man inte vänder på begreppen. Om nu politiker ska våga sig ut och inte behöva vara oroliga, som vi andra dödliga- borde man inte då fundera på, att göra nåt åt psykvården? Inte bara för politikers säkerhet, utan allas säkerhet? De som är friska och oroliga, de som är sjuka och behöver hjälp, anhöriga som är oroliga för de som är sjuka? Jag tycker det finns flera saker att fundera på här!

Återgår omedelbart till mina debet och kredit, där det finns logik!

10 Comments:

Blogger Monica med yffen said...

Jag håller fullkomligt med dig.

Vid ett tillfälle ringde jag polisen när en väldigt labil person bosatt sig i sin bil och skrämde barnen på väg till skolan varje morgon. Jag berättade att personen ibland uppförde sig som en galning och polismannen svarade: "Hela stan kryllar av galningar."

Det är ju betryggande att veta.

9:22 em  
Blogger Mildamakter said...

Det är nog tur att man inte vet ur många sk galningar som går lösa...och det är ju inte bara de psyksjuka som kan ställa till med rabalder...det finns ju massor av missbrukare av olika slag som kan bli skogstokiga och löpa amok...nä huvva, det är bäst att inte veta...

11:10 em  
Blogger ... said...

Morföräldrarna härstammar från Trondheim/Steinkjaer.
Föräldrarna födda i "Västerlandet", jag här, men med "Västerländskt" medborgarskap. ;-)

11:24 em  
Blogger Bambi said...

Monica: Ja, förstår att det var lugnande besked... Här har de för säkerhets skull stängt polisstationen! Ett utmärkt val av besparing- samtidigt som kommunen går med vinst!! *skakar på huvudet*

Milda: Jotack, vi har ett "bänkgäng" nere i centrum, just utanför skolan!! Det gäller att lära de unga i tid...*suck*

Kimmi: Då har jag placerat dig på kartan! :-))

9:15 fm  
Blogger Maggisen said...

Psykvården är ett skämt många gånger (och man ska ha klart för sej att det är ett litet fåtal psyksjuka som är farliga) och missbrukarvården finns inte längre. Numera får ungdomarna supa och knarka ihjäl sej ifred...
Som anhörig till en sk A-lagare så är man rätt förtvivlad många gånger... ingen bryr sej längre...

9:19 em  
Blogger Vonkis said...

Jag tänkte samma sak när jag läse början av ditt inlägg. Varför inte satsa på att jobba förebyggande istället, så slipper de, och vi, vara rädda.

9:20 em  
Blogger Bambi said...

Maggisen: Det var det jag ville ha fram på mitt eget lilla sätt :-))
Ingen bryr sig, utom när det är valår och de stackars politikerna ska beblanda sig med folket... då är de så rädda så...

Varför kan man inte hjälpa alla som behöver hjälp? Gör mig så förbannad, rent ut sagt!! Alla har rätt till hjälp! Och så är det bara!

Vonkis: Just det!! Skippa lite bonusar, på de som tjänar mer per månad, än andra på ett år och visar,hmm- vilket resultat?? Och satsa pengar där det behövs. Igår på nyheterna gick det ju så ryyyysligt bra??!! för svensk ekonomi Yees??! Fattar ingenting!

9:37 em  
Blogger Batbut said...

Bambi, är Du säker på att debet och kredit är logiskt? Just nu snurrar mit huvud i 180 och jag fattar nada....*s*
Hur hänger ni ihop? Tänker på er!
Kram

10:10 em  
Blogger Bambi said...

Batbut: Hade lite hybris :-)) Har nu suttit hela dagen, axlarna i höjd med ögonbrynen just nu och tror JB och jag ska krypa in...

Alternativet hade varit ett par fl vin!! Som tur är,?! finns det inget kvar... Svar på frågan, inte så jättebra...Tack för omtanken! Kram på dig!!

10:23 em  
Blogger Maggisen said...

Bättre psykvård blir det inte förrän vi friska (? *s*) börjar kräva det... dom sjuka orkar inte... inte heller missbrukarna... Så vi får sluta kräva strängare straff och börja kräva att sjuka människor får vård istället.

1:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home